Hoe kan LinkedIn mij helpen bij het solliciteren?
Veel mensen maken gebruik van LinkedIn om hun professionele profiel goed te kunnen weergeven aan potentiële werkgevers. Het kan je een voorsprong geven tijdens het solliciteren wanneer je profiel goed in elkaar zit of recruiters je makkelijker laten benaderen. Maar hoe zet je LinkedIn goed in tijdens het solliciteren? Lees verder voor 3 tips.
Vul je profiel in volledigheid in
Klinkt logisch, maar vul je profiel zo volledig mogelijk in. Dit bevat niet alleen je naam, werkervaring en een leuke foto. Het eerste om in te vullen is je professional headline. Dit is het eerste wat werkgevers zien wanneer ze je profiel bezoeken. Beschrijf hier je huidige functie of steekwoorden over je skills in. Aanvullend kun je een samenvatting over jezelf op je profiel zetten, waar je dieper ingaat op je skills en wat je te bieden hebt voor je potentiële nieuwe werkgever. Gebruik veel steekwoorden, dit vergroot je vindbaarheid in Google.
Om het recruiters zo gemakkelijk mogelijk te maken om jou te benaderen, is het handig om je e-mailadres en telefoonnummer op je LinkedIn te vermelden zodat ze jou direct kunnen contacteren wanneer ze een baan hebben die bij je zou kunnen passen. Om duidelijk te maken dat je actief op zoek bent naar een baan, kun je onderaan je LinkedIn profiel ‘’career opportunities’’ aanvinken.
Je drijfveren en vaardigheden
Naast je professionele profiel, maak je je profiel opvallend wanneer je ook een stukje persoonlijkheid toevoegt. Veel mensen voegen hun werkervaringen en opleidingen toe, maar meer mensen hebben dezelfde werkervaringen en opleidingen als jij. Wat maakt jou bijzonder, ten opzichte van andere even gekwalificeerde kandidaten? Beschrijf daarom op je LinkedIn wie jij bent, wat jouw drijfveren zijn, wat je leuk vind en wat je wil bereiken. Voor elke soort baan is een bepaald type persoon nodig, en hiermee zou je misschien wel het verschil kunnen maken.
Daarnaast kun je op LinkedIn invullen welke vaardigheden jij beschikt. Wees hier vooral niet bescheiden in. Recruiters kijken hier vaak naar en kunnen zo beter inschatten of jij geschikt bent voor een bepaalde baan.
Vraag aanbevelingen aan je netwerk
Op LinkedIn kun je aanbevelingen aan mensen vragen. Dit kun je zien als referenties. Je vraagt aan (voorgaande) collega’s of ze wat kunnen vertellen over hoe ze jou hebben ervaren tijdens het werk. Zo zien recruiters dat alles wat je in je samenvatting en bij je vaardigheden hebt neergezet, ook echt klopt. Maak vooral veel connecties met de mensen die geschikt zijn om jou een aanbeveling te schrijven en neem het initiatief door zelf aanbevelingen te sturen. Zo zullen de mensen in je netwerk dit sneller terug doen.
Hoe vraag je een aanbeveling? Dit kan simpel door op je LinkedIn profiel naar het stukje ‘’aanbevelingen’’ te scrollen en op het plusje te klikken. Hier vind je de optie ‘’vragen om een aanbeveling’’. Vervolgens kun je iedereen invullen aan wie je de aanbeveling wil vragen en dit in een keer versturen. Zo hoef je niet iedereen persoonlijk te benaderen.
Klaar om te solliciteren? Bekijk de vacatures hier!
© Bureau Klantcontact, 2024. Alle rechten voorbehouden.