5 belangrijke vaardigheden voor elke klantenservice medewerker

5 belangrijke vaardigheden voor elke klantenservice medewerker

Een goede klantenservice is belangrijk. Misschien werk je al op een klantenservice afdeling of start je binnenkort met je nieuwe baan. Zoals elke baan brengt deze baan een set skills met zich mee die je al hebt of kan gaan ontwikkelen. Lees verder voor 5 skills die als klantenservicemedewerker handig zijn om te hebben.

Goede communicatieve vaardigheden
Als eerste is het belangrijk dat je over goede communicatieve vaardigheden beschikt. Het product of de dienst van een bedrijf kan wel helemaal hét zijn, maar het blijft de klant het langst bij hoe het bedrijf met hen direct heeft gecommuniceerd. Praat daarom altijd duidelijk naar de klant en gebruik geen moeilijke vaktermen. Het is belangrijk om aan te geven welke stappen de klant kunnen helpen naar de oplossing in een taal die zij goed kunnen volgen. Dit wekt ook vertrouwen op bij de klant.

Voldoende kennis over het bedrijf
Als klantenservice medewerker krijg je veel klanten aan de lijn met inhoudelijke vragen over het bedrijf en de processen. Het is daarom handig als je hier genoeg kennis van hebt om de klant direct op het juiste pad te kunnen sturen. Zo hoeft de klant niet te wachten tot jij een collega het juiste antwoord hebt gevraagd en kan de klant sneller en accurater geholpen worden. Kennis over producten kan daarbij ook helpen om klanten betere aanbevelingen te geven en meer van je producten of diensten te verkopen. 

Probleemoplossend vermogen
Klanten bellen de klantenservice niet zomaar. Ze lopen waarschijnlijk tegen een probleem aan waar ze van jou het antwoord op willen weten. Een probleemoplossend vermogen kan daarom niet missen in het rijtje van vaardigheden van een klantenservice medewerker. Dit vermogen kun je ontwikkelen door goed het probleem van de klant te begrijpen. Wat is het probleem precies? Waar komt het vandaan? Stel zoveel mogelijk vragen om een volledig beeld te krijgen. Hierna kun je sneller kijken naar een passende oplossing.

Empatisch vermogen
Het is als klantenservice medewerker belangrijk om met klanten mee te kunnen leven. Empathie speelt hier dus een grote rol bij. Het is goed om in te spelen op de emotie van de klant. Je bent even enthousiast als de positieve klant aan de lijn of je denkt mee met de boze klant en snapt zijn of haar frustratie. Ook als je het er niet mee eens bent, is het altijd belangrijk om te blijven luisteren en begrip te tonen. Een begrepen klant is een tevreden klant. 

Stressbestendig kunnen werken
Als laatste is het handig dat je als klantenservice medewerker stressbestendig bent. Telefoondiensten kunnen hectisch zijn. Zo kan er een storing plaatsvinden of heb je een klant aan de lijn die geen een antwoord goed genoeg vind. Het helpt voor beide partijen niet wanneer je hier niet kalm onder kunt blijven en erg gestresst raakt. Probeer daarom altijd de klant rustig te woord te staan, ondanks de omstandigheden.

Beschik je over deze 5 kwaliteiten en ben je klaar voor een baan in de klantenservice sector? Solliciteer dan nu op een van de vacatures via deze link!

© Bureau Klantcontact, 2024. Alle rechten voorbehouden.